خیلی دور خیلی نزدیک

خیلی دور خیلی نزدیک

کمبود برخی داروهای حیاتی!  کمبود انسولین، سهمیه بندی… بازار سیاه…  صحبتها و نگاه های پدران، مادران و فرزندانی که نگران عزیزانشان هستند… و  تداعی کننده خاطراتی دور و تیره برای ما به عنوان عضوی از خانواده  هموفیلی… روزهایی سخت که هرچند هیچوقت فراموش نمیشوند چون آثارشان همچنان  باقیست، اما در سالهای اخیر برخلاف تمام سنگ اندازی ها جای خودشان را به  امنیت و امید به آینده داده اند.

شاید ده سال پیش رسیدن به این رؤیا برای ما و مصرف کنندگان فاکتور هشت دست  نیافتنی بود، حتی تصور اینکه چندبرابر نیاز بیماران، تولید، دپو و به سایر  کشورها صادر شود نیز ممکن نبود.

و زیباتر از آن زمزمه های امکانسنجی و پیشنهاد تحویل فاکتور هشت درب منزل  بیمار، فارغ از اینکه چه زمان عملیاتی شود، نوید بخش فصلی نو از ارتقای  کیفیت زندگی جامعه بیماران هموفیلی کشور عزیزمان است. جایگاهی که از   سالهای دور برای رسیدن به آن تلاش کردیم و امروز در کنار هم در نزدیک ترین  فاصله رسیدن به آن هستیم.

ده سال پیش، حتی تصور چنین وضعیتی آن هم در این وضعیت خاص کشور، برای  بیماران هموفیلی امکان پذیر نبود.  اما همان روزها متخصصین بی ادعا، به  امید عملی کردن این رویای صادقه دور هم جمع شدند و بی اعتنا به تمام  ناملایمات و اتهام های واهی خودی و غیر خودی، کفش آهنین پوشیدند و لحظه ای  را برای محقق نمودن این هدف زیبا یعنی «دسترسی همگانی به فاکتور هشت و  امنیت خاطر بیماران هموفیلی» دریغ نکردند؛ و چه شبهایی را که با همین  انگیزه در فضای آزمایشگاه و تولید به صبح رساندند اما لحظه ای خم به ابرو  نیاوردند و امروز با دیدن این صحنه، یعنی امنیت خاطر بیماران هموفیلی در  این شرایط خاص کشور بالاترین لذت دنیا را تجربه کردند.

ای کاش روزی بشود که تمام بیماران سرزمینم این احساس امنیت را تجربه کنند و  شاید این تنها دلیلی است که من و خانواده سامان دارو با شرایطی به مراتب  سخت تر از سالهای گذشته تمام تلاش و توان خود را بر آن گذاشته ایم تا با  تولید محصولات جدید، دین خود را با تجربه ارزشمندی که از سافاکتو به دست  آورده ایم به مردم عزیز سرزمینمان ادا کنیم. میدانیم که تمام سختی این  روزها با اهدای حس آرامش و امنیت برای جامعه دیگری از بیماران جبران خواهد  شد و شاید بیش از هر زمانی میدانیم «و کفی بالله حسیباً»

و ای کاش با یادآوری آن روزهای سخت و مشاهده وضعیت کنونی، فراموش نکنیم و  قدر بدانیم آنهایی که با همه مشکلات و نابسامانی ها، تمام قد در سنگر تولید  ایستاده اند و یادمان نرود که آنها از تمام وجود برای این مهم مایه گذاشته  اند و اعتقاد راسخ دارند که تولید کلید اصلی اشتغال، کاهش تورم و ایجاد  ارزش پول ملی است.

تمام روزهای سختی که بر ما گذشت می ارزد به اینکه امروز هیچ بیمار هموفیلی  نیاز ندارد ادامه حیات معمولی خود را از اخبار تغییرات سیاسی دنیا، تحریم  ها و دولت ها دنبال کند و کاش این اتفاق روزی برای همه بیماران سرزمینمان  بیافتد.


و سخن آخر…

در پایان یاد مفهوم جملات اول یاداشت افتادم، انسان وقتی چیزی را دارد قدرش  را نمیداند تا وقتی ان را از دست بدهد و متوجه اهمیت ان شود و این روزها  چه فراوان میشنویم اعلام خطرهایی که به درستی از سمت فعالان حوزه دارو در  خصوص مشکلات ارز مربوط به تامین مواد اولیه و ایکاش خیلی فوری تدبیری از  سمت مسولین اندیشه شود و نگذاریم خاطرات تلخ روز های دور مجدد نزدیک شوند.

فراموش نکنیم آنچه در این دو سال سخت گذشته با تمام تحریمهای ناجوانمردانه  به یاری بیماران کشورمان رسید، زیر ساخت های درست پایه ریزی شده و دانش  بنیان تولیدی بود و نکند که با آمدن فصلی نو از آنها غافل شویم و خدماتشان  را در این مقاطع حساس از یاد ببریم.

دکتر امیرحسین مقصودی
مدیرعامل

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *