نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان

نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان
1398-05-06
139 بازدید

این نشست با حضور جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مدیران وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو، اتحادیه داروسازان خراسان رضوی، شرکت‌های داروسازی استان و همچنین سازمان اقتصادی رضوی به‌ویژه گروه صنعتی سلامت و داروی آستان قدس رضوی در مشهد برپا شد.

نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

در این نشست ضمن معرفی شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم و اقدامات آن، نکاتی درباره چگونگی تولید سافاکتو«AF» تنها  فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ساخت ایران توسط این شرکت وابسته به هلدینگ  سلامت و داروی آستان قدس رضوی، صرفه‌جویی ارزی این دارو برای کشور، آمادگی  این شرکت دانش‌بنیان برای تأمین نیاز فاکتور هشت کل کشور و برخی معضلات این  شرکت دارویی در چند ماهه اخیر عنوان شد.

ورود  کشور به تولید داروی بیوتکنولوژی در یک دهه اخیر، جهت‌دهی دنیا به سمت  تولید داروهای بیوتکنولوژی و حذف داروهای شیمیایی، قرارگیری ایران پس از  ژاپن در تولید داروهای بیوتکنولوژی در آسیا، اثرات خطرناک دمپینگ بر روی  صنعت داروسازی کشور، چالش‌های فعالیت کشور در حوزه داروهای بیوتکنولوژی،  توانمندی‌ مثال‌زدنی ایران در حوزه این داروها در آسیا و حفظ این  دستاوردها، از دیگر نکات ذکر شده در این نشست بود.

همچنین  مطالبی درباره هدایت سرمایه مردمی آستان قدس رضوی در جهت توسعه کشور و  نیازهای ملی، سرمایه‌گذاری عمده این مجموعه بزرگ موقوفاتی برای ایجاد درآمد  پایدار در حوزه تولید دارو، توجه ویژه آستان قدس رضوی به سرمایه‌گذاری در  حوزه دارو و امر اشتغال و رعایت قوانین توسط سازمان اقتصادی رضوی بیان شد.

فعالیت‌های  شرکت‌ داروسازی ثامن و شرکت شیراز سرم در زیرمجموعه هلدینگ سلامت و داروی  سازمان اقتصادی رضوی و تولید عمده سرم مورد نیاز کشور توسط این دو شرکت،  فعالیت شرکت پخش یاراطب و اقدامات کلیدی آن در تأمین نیاز دارویی سیل‌زدگان  شمال کشور در سال جاری، از دیگر نکات مطرح‌ شده در نشست حاضر بود.

همچنین  مطالبی درباره ورود آستان قدس رضوی به حوزه‌هایی که نیازمند به  سرمایه‌گذاری کلان دارد و رقیب بخش خصوص به شمار نمی‌آید، تولید فاکتور هشت  نوترکیب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جهش‌های کشور در حوزه سلامت در  رقابت‌های جهانی و برابری کیفیت آن با بهترین تولیدات در دنیا، ابراز شد.


تأمین 97 درصد نیاز دارویی کشور در داخل

وجود  برخی مشکلات در فرآیندهای اجرایی حوزه داروی کشور، اهمیت خاص شرکت‌های  دانش‌بنیان در کشور، وجود تعامل دوطرفه بین شرکت‌های تولید داروهای انحصاری  و دولت برای تأمین مناسب این داروها از نظر میزان و قیمت و دقت کافی در  میزان واردات دارو، از دیگر محورهای گفت‌وگو در نشست هم‌اندیشی اعضای  کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های تولیدکننده دارو در  خراسان رضوی در مشهد بود.

اهمیت  کار، ارزش، سیاست‌گذاری و فعالیت در حوزه داروهای بیولوژیک، گسترش تنوع  داروهای بیولوژیک در دنیا، نقش این داروها بر کیفیت زندگی و طول عمر  بیماران، برخی سیاست‌گذاری‌های دارویی کشور در سال جاری و حمایت از داروهای  تولید داخل، تلاش‌های سازمان غذا و دارو برای جلوگیری از تأخیر در  چرخه‌های مالی حوزه دارو و برنامه‌های ویژه برای حمایت از شرکت‌های  داروسازی که تولید داروهای جدید در پایپ‌لاین‌ آنها وجود دارد، نیز در این  نشست بیان شد.

از  دیگر نکات عنوان شده در نشست حاضر می‌توان به لزوم تغییر نرخ دارو برای  گردش‌گران خارجی حوزه سلامت کشور و عدم بهره‌مندی آنها از سوبسیدهای  دارویی، ضرورت توجه به تسریع در صدور مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری  کارخانجات جدید دارویی در کشور و صدور مجوزهای ساخت دارو به‌ویژه داروهای  جدید تک‌نسخه‌ای در شرایط فعلی کشور اشاره کرد.

ارزبری بیش از 1000 میلیون دلاری جهت واردات 3 درصد داروی کشور در مقابل 770 میلیون  دلار ارزبری که برای تولید 97 درصد مابقی صورت می‌گیرد، اهمیت تولید داخلی  دارو، لزوم به‌روزرسانی صنعت دارویی کشور و توجه به قیمت‌گذاری دارو و نقش  آن در آینده صنعت دارویی کشور از دیگر محورهای این نشست بود.

همچنین  بر لزوم توجه به شرایط تحریم‌ها و درک درست از جنگ اقتصادی امروز ایران و  اهمیت حوزه سلامت به‌عنوان یک موضوع اقتصادی در کشور تأکید شد.


تقدیر از ورود آستان قدس رضوی به حوزه دارو

در  حاشیه این نشست، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهدمقدس و  کلات در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از ورود پیشتازانه آستان قدس رضوی در  حوزه توسعه علم و فناوری به‌ویژه حوزه حساس دارو گفت: امیدوارم این اقدام  بزرگ آستان قدس رضوی الگویی باشد برای سایر سرمایه‌گذاران بزرگ کشور تا  آنان نیز به حوزه بیوتکنولوژی وارد شوند.

همچنین  فیلم کوتاهی در قالب گفت‌وگو با بیماران هموفیلی که داروی فاکتور هشت  مصرفی خود را از نوع پلاسمایی به نوع نوترکیب، آن هم سافاکتو AF تغییر  دادند، پخش شد. در این فیلم بیماران ضمن بیان مزایای مصرف این فاکتور هشت  نوترکیب به شرایط بهتر زندگی خود در حال حاضر اشاره کردند.

لازم  به ذکر است، جمعی از میهمانان حاضر در حاشیه برگزاری این نشست، از خط  تولید و تأسیسات شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم بازدید کردند و با  اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه تولید سافاکتو AF از نزدیک آشنا شدند.

 

برچسب‌ها:, , , , , ,