توسعه وقف در حوزه سلامت

توسعه وقف در حوزه سلامت
1402-10-23
166 بازدید

حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اصغری در جلسه مشترک و بازدید از خطوط تولید سامان دارو که به اتفاق واقفان محترم انجام شد.

توسعه وقف در حوزه سلامت

در لغت واژه ((وقف)) به معنای حبس کردن و حبس شدن، درنگ کردن، متوقف کردن و متوقف شدن و ایستادن است. درآیات و روایات متعددی برای تمدن اسلامی شاخصه‌هایی ازجمله تکریم جایگاه انسانی، رعایت حقوق مظلومان و مستضعفان، ولایت‌مداری، نگرش تولیدی، عدالت‌گستری، علم و معرفت، آزادی، گسترش اخلاقیات و سلامت و بهداشت معرفی شده است این بدان معناست که تمدن اسلامی یک کلیت متشکل از شاخصه‌هایی است و طبیعتاً برای پیشرفت و رسیدن به منزل غایی خود باید در هر یک از این شاخصه‌ها به رشد مطلوب برسد که یکی از شاخصه‌های مهم تمدن اسلامی که در آیات و روایات مطرح‌شده و موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته شاخصه سلامت و بهداشت است. در همین خصوص در منابع دینی یکی از مهم ترین راهکارها برای تامین نیازمندی سلامت افراد تحت شمول تمدن اسلامی ترویج روحیه انفاق و بخشش در قالب سنت حسنه وقف است. با تعمق در منابع دینی و تاریخی چنین حاصل می شود که وقف در حوزه سلامت همواره در طول تاریخ تمدن اسلامی از زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) تا امروز تداوم یافته است و مسلمانان نیز به تبعیت از پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) از این مهم غافل نشده اند و همواره در طول تاریخ با درک و توجه به نیازهای روز جامعه خود و با هدف رفع کمبودهای مادی و معنوی درصدد رفع نیازها برآمده و اموال منقول و مستغلاتی را در جهت احداث یا عمران مکان‌های موردنیاز ازجمله مراکز آموزشی، بهداشتی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها وقف کردند.
در جامعه اسلامی ایران نیز روند روبه‌رشد وقف در همه زمینه‌ها و ازجمله وقف در حوزه سلامت همواره ادامه داشته و موضوع وقف سلامت به‌صورت جدی و جهت‌دار مطرح و روزبه‌روز بر تعداد موقوفات مرتبط افزوده شده است؛ به عنوان نمونه در نیمه دوم قرن سوم هجری، عمرولیث صفاری در زرند کرمان، بیمارستانی ساخت و در کنارش بازاری بنا نهاد و وقف آن کرد تا مصارف و هزینه‌های بیمارستان را تأمین کند. از قرن چهارم هجری به بعد نیز وقف کتابخانه، احداث مدرسه و بیمارستان رونق زیادی پیدا می‌کند آن‌چنان‌که علاوه بر ساخت بیمارستان و وقف آن موقوفاتی را نیز برای اداره بیمارستان‌ها در نظر گرفتند. نویسنده کتاب آل بویه در این باب می‌نویسد که: ((مخارج بیمارستان‌ها، معمولاً از محل درآمدها و عایدات موقوفاتی بود که برای آن‌ها قرار داده بودند)) و این روند تاکنون ادامه داشته است.

با این تفاصیل و با تاکید بر اینکه نگاه نیکوکاران برای همراهی و مشارکت در حوزه سلامت مثبت است و باید از این فرصت برای افزایش میزان موقوفات در حوزه سلامت استفاده کرد شرکت سامان داروی هشتم در مورخه 1402/10/23 پذیرای قدوم واقفان محترم در معیت مدیر محترم توسعه وقف و مشارکتهای اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات بود. حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اصغری در جلسه مشترک و بازدید از خطوط تولید سامان دارو که به اتفاق واقفان محترم انجام شد ضمن تبیین و تشریح اهمیت وقف در حوزه های سلامت تاکید کردند؛ “مردم نشان داده اند که به حوزه سلامت اعتقاد و به جامعه سلامت اعتماد دارند و این اعتقاد و اعتماد در حوزه وقف بصورت عملی تجلی می یابد”. در ادامه واقفان محترم نیز با ابراز خشنودی از تلاشهای انجام شده در شرکت سامان داروی هشتم درجهت کاهش آلام بیماران، دیدگاه خود را درجهت حمایت از صنعت دارو به منظور پیشگیری از بروز بیماری تشریح و بر انجام وقف در این بخش تاکید نمودند.

شرکت سامان داروی هشتم با رویکرد ” توسعه وقف در حوزه سلامت”  پذیرای قدوم واقفان معزز و ایجاد سازو کار لازم برای جاری شدن این رویکرد از جمله برگزاری جلسات توجیهی و بازدید با هماهنگی حوزه توسعه وقف و مشارکتهای بنیاد بهره وری موقوفات می باشد.