درخواست اندونزی برای انتقال دانش فنی تولید «سافاکتوAF» از سامان داروی هشتم

درخواست اندونزی برای انتقال دانش فنی تولید «سافاکتوAF» از سامان داروی هشتم
1400-09-16
392 بازدید

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم از درخواست دولت اندونزی برای انتقال دانش فنی تولید فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ایرانی با نام تجاری «سافاکتوAF» خبر داد.

درخواست اندونزی برای انتقال دانش فنی تولید «سافاکتوAF»

دکتر امیرحسین مقصودی در گفت‌وگو با آستان نیوز درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: به همت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در بازه زمانی دهم تا چهاردهم آذر سال جاری، هیئتی از ایران با هدف گسترش همکاری‌های مشترک‌ با دولت اندونزی در حوزه سلامت، به این کشور آسیایی اعزام شد که دو نماینده نیز از شرکت سامان داروی هشتم در این هیئت حضور داشتند.

وی ادامه داد: در جلسات متعدد نمایندگان شرکت سامان داروی هشتم با وزیر بهداشت اندونزی در خصوص توسعه راه‌های همکاری تجاری از جمله صادرات محصول فاکتور هشت تولیدی این شرکت، صادرات ماده اولیه آن و همچنین صادرات دانش فنی تولید این داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی به اندونزی گفت‌وگو شد.

دکتر مقصودی اضافه کرد: در این جلسات، وزیر بهداشت اندونزی پیشنهاد انتقال دانش فنی تولید داروی فاکتور هشت ایران را مطرح کرد که بر همین اساس مذاکره با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصاد دارویی اندونزی در این خصوص در حال انجام است.

اهمیت صادرات دانش فنی ایران به خارج از کشور

مدیر عامل شرکت سامان داروی هشتم در ادامه گفت: ایران در حوزه علمی امکان صادرات دانش به کشورهای دیگر را دارد و این امر می‌تواند شروعی برای توسعه همکاری‌های شرکت‌های ایرانی با سایر کشورها باشد چنانکه انتقال دانش فنی به اندونزی نیز برای شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم دستاوردی ارزشمند است. 

تامین نیاز کشور به فاکتور هشت، آمادگی برای صادرات

وی افزود: رویکرد صادراتی شرکت سامان داروی هشتم از سال 1398 پس از تأمین‌ نیاز کل کشور به داروی استراتژیک فاکتور هشت، کلید خورد و این شرکت پس از صادرات این محصول در سال گذشته، همواره به دنبال توسعه صادرات خود و همکاری با دیگر کشورها بوده است.  مقصودی با اشاره به اینکه محصولات فاکتور هشت در دو نوع «نوترکیب» و «پلاسمایی» در دنیا تولید می‌شود، گفت: در دو سال اخیر با شیوع بیماری کرونا و کاهش چشمگیر فرآورده‌های خونی و همچنین با توجه به برتری‌های داروی نوترکیب فاکتور هشت در مقایسه با نوع مشتق شده آن از پلاسمای خون همچون عدم محدودیت ظرفیت تولید، جامعه جهانی نیز به سمت تولید نوع نوترکیب این دارو رفته است.

وی ادامه داد: همچنین شرکت سامان داروی هشتم امکان همکاری با دیگر کشورها از جمله اندونزی را در حوزه چند محصول منوکلونال آنتی‌بادی‌ که در آینده نزدیک به چرخه تولید این شرکت اضافه می‌شود، دارد.

یکی از پنج شرکت تولیدکننده فاکتور هشت در جهان

شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سلامت و درمان بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در سال 1387 تأسیس و پروژه تحقیقاتی تولید فاکتور هشت نوترکیب انسانی برای بیماران هموفیلی، به عنوان یکی از پیچیده‌ترین محصولات دارویی روز دنیا را کلید زد.

این شرکت در سال 1394، موفق به تولید اولین فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ایرانی شد که با تولید دوزهای 250 و 1000 واحدی در سال 1399، سبد تولید این دارو را تکمیل کرده است و در حال حاضر یکی از پنج شرکت دارویی تولیدکننده فاکتور هشت در جهان محسوب می‌شود. محصول فاکتور هشت نوترکیب شرکت سامان داروی هشتم آخرین نسل از فاکتور هشت موجود در دنیا است که این شرکت ایرانی به ‌عنوان دومین شرکت در جهان موفق به تولید آن شده است.

برچسب‌ها:, ,