روایت مسئولیت سنگین داروسازان امام رئوف(ع)

روایت مسئولیت سنگین داروسازان امام رئوف(ع)
1401-06-05
474 بازدید

پای صحبت‌های مسئول فنی شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم به مناسبت روز داروساز

نقش مهم و تعیین‌کننده داروسازان؛ چه در عرصه علم و تحقیق و چه در حوزه تولید و صنعت در دو سال‌ اخیر با شیوع بیماری کرونا در جهان، بیش از پیش بر همگان روشن شد. مدافعان سلامتی که همیشه یار و یاور پزشکان و پرستاران هستند و از هیچ کوششی برای تولید داروهای مورد نیاز بیماران کوتاهی نمی‌کنند. در این میان چه زیباست که پنجم شهریورماه؛ روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی به «روز داروسازی» نیز در تقویم رسمی کشور مزین شده است تا بار دیگر از نقش اثرگذار داروسازان کشور بگوییم و از خدمات‌ ارزشمندشان تجلیل کنیم. 

شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم، از جمله شرکت‌های داروسازی وابسته به بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در مشهد مقدس است که در سال 1387 تأسیس و پروژه تحقیقاتی تولید فاکتور هشت نوترکیب انسانی را برای تأمین نیاز بیماران هموفیلی دنبال کرد. این شرکت در سال 1394، موفق به تولید اولین فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ایرانی شد و پس از تکمیل سبد تولید این دارو و تأمین نیاز داخلی، صادرات این محصول دارویی را در دستور خود قرار داد و موفقیت‌هایی را نیز در این زمینه کسب کرد. سامان داروی هشتم در حال حاضر یکی از پنج شرکت دارویی تولیدکننده فاکتور هشت در جهان به شمار می‌آید که محصول فاکتور هشت نوترکیب آن، آخرین نسل از فاکتور هشت موجود در جهان است که این شرکت ایرانی به ‌عنوان دومین شرکت در دنیا موفق به تولید آن شده است.

در این مجال به مناسبت روز داروساز، به سراغ دکتر آزاده عبدی؛ از داروسازان توانمند شرکت سامان داروی هشتم رفته و گفت‌وگویی با این بانوی فعال مشهدی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

ابتدا از علاقه خود به رشته داروسازی و ادامه تحصیل در این رشته بفرمایید.

از دوران دبیرستان علاقه بسیاری به درس شیمی و فعالیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی داشتم، پس از مطالعه و بررسی در خصوص رشته داروسازی به این نتیجه رسیدم، داروسازی همان رشته‌ای است که دوست دارم در آن تحصیل و کار کنم. بنابراین داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به عنوان نخستین رشته در فرم انتخاب رشته کنکورم درج کردم. بعد از اتمام دوره دکتری داروسازی در سال 1382، مدت کوتاهی در داروخانه‌های مشهد کار کردم. سپس در سال 1383 در مقطع دکتری تخصصی(Ph.D) در رشته فارماکولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تهران قبول شدم و تحصیلاتم را ادامه دادم. از سال 1390 نیز به عنوان استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان به تدریس پرداختم تا اینکه قسمت شد از سال 1392 به عنوان مسئول فنی در شرکت سامان داروی هشتم مشغول به کار شوم.

به عنوان مسئول فنی چه وظایفی را در شرکت سامان داروی هشتم برعهده دارید؟

وظیفه اصلی مسئول فنی شرکت، تضمین و تأیید کیفیت محصولات تولیدی برای ورود به بازار است. من برای انجام این کار، نیاز به نظارت و کنترل بر تمام مراحل تولید؛ از خریداری و تهیه مواد اولیه، چگونگی انجام چرخه تولید تا انبارش دارو و بسته‌بندی محصولات دارم که آن را با انجام کاری گروهی، با مشارکت تمامی بخش‌های فعال در شرکت انجام می‌دهم. همچنین به عنوان مسئول فنی، نماینده سازمان غذا و دارو در شرکت هستم و باید اصول و استانداردهای تعیین شده این سازمان را در تولید محصولات دارویی اجرا کنم.

از آنجایی که در حوزه‌های مختلف کاری رشته داروسازی تجربه خدمت دارید، برای‌مان از وجه تمایز و ویژگی‌های خدمت در یک شرکت داروسازی بگویید.

فعالیت در رشته داروسازی؛ چه در عرصه دانشگاه، چه داروخانه و چه در حوزه صنعت، جایگاه و اهمیت خاص خود را دارد. در این میان فعالیت در شرکت‌های داروسازی نیاز به علم بالا، مطالعات گسترده، آشنایی با اصول علمی خاص همچون اصول تولید، اصول GMP و تلاش و پشتکار فراوان دارد. همچنین فعالیت در حوزه صنعت با پویایی بسیار همراه است. به طور مثال با مطالعات بسیار و انجام آزمایشات متعدد می‌توان نتایج علمی دانشگاهی را به مرحله تولید انبوه صنعتی رساند. به خصوص که دستاوردهای فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشمندان و استادان باید در حوزه صنعت به ثمر بنشیند و به تولید تبدیل شود تا صرف هزینه‌های پژوهشی، برای مردم و بیماران نتیجه‌بخش باشد. بی‌شک در اینجاست که نقش صنعت داروسازی نیز پررنگ می‌شود. در مجموع با ارتباط و پیوند میان مراکز علمی و دانشگاهی و واحدهای صنعتی، می‌توان شاهد رشد و شکوفایی در حوزه داروسازی بود.

علم و دانش در شرکت‌های دارویی دانش‌بنیان چه جایگاهی دارد؟  

توجه به گسترش تحقیق و توسعه در شرکت‌های دارویی دانش‌بنیان همچون شرکت سامان داروی هشتم، اهمیت بسیاری دارد. همچنین در این شرکت‌ها بهبود مستمر، ارتقای کیفی محصولات دارویی، تولید داروهای جدید به ویژه داروهایی با مکانیزم‌های به روز دنبال می‌شود.

سامان داروی هشتم، دوران شیوع بیماری کرونا را چطور پشت سر گذاشت؟

مهم‌ترین فعالیت این شرکت، تولید فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ایرانی با نام تجاری «سافاکتوAF» برای بیماران خاص هموفیلی است. از این رو در دوران شیوع بیماری کرونا، نیروهای شرکت به فعالیت تولیدی خود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه دادند تا بیماران هموفیلی کشور، کمبودی در حوزه تأمین نوع نوترکیب داروی فاکتور هشت نداشته باشند. حتی در این دوران توانستیم میزان تولید شرکت را افزایش دهیم.

خدمت به بیماران هموفیلی در زیر پرچم بارگاه ملکوتی رضوی چه حسی دارد؟

از آغاز فعالیت حرفه‌ای‌ام در رشته داروسازی، همواره سعی کرده‌ام وظیفه خودم را به بهترین شکل ممکن انجام دهم و در این مسیر اولویت نخستم، توجه به سلامتی بیماران بوده است. در چند سال اخیر نیز در حوزه تولید فاکتور هشت و خدمت به بیماران آسیب‌پذیر هموفیلی مشغول خدمت بودم. از این رو همیشه استرس مادران کودکان هموفیلی یا درد و رنج پدرانی که با وجود ابتلا به بیماری مجبور بودند برای تأمین مخارج خانواده‌شان کار کنند، مد نظرم بوده است و تلاش کردم با صداقت و پشتکار بسیار در شرکت سامان داروی هشتم وظایفم را انجام دهم. البته بیماران هموفیلی نگاه متفاوتی به شرکت ما دارند، چراکه داروهای‌شان در شرکتی وابسته به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) تولید می‌شود. این نگاه و اعتقاد خاص بیماران به آستان قدس رضوی، تحت تأثیرم قرار داده و مسئولیتی که بر دوشم است را سنگین‌تر کرده است. از طرف دیگر موجب شده تا به خدمتم در چنین شرکتی افتخار کنم.

از نظر شما بزرگترین پاداش برای یک داروساز چیست؟

وقتی داروهای بیماران تأمین می‌شود و آنها درد و رنجی ندارند و خانواده‌های‌شان با رضایت و آرامش‌خاطر از ما تشکر می‌کنند، ما نیز پاداش خود را می‌گیریم.

چه صحبتی با مسئولان کشور دارید؟

توجه به صنعت داروسازی و تلاش در جهت تولید هر چه بیشتر داروهای استاندارد و ایمن مورد نیاز بیماران در داخل، ارزش و اهمیت بسیاری در سلامتی و امنیت جانی مردم یک جامعه دارد. چنانکه شرکت سامان داروی هشتم با تولید فاکتور هشت نوع نوترکیب که ایمنی بسیار بالایی دارد و همچنین تأمین صد درصد نیاز بیماران هموفیلی کشور به نوع نوترکیب این دارو، توانست کشور را تا حد زیادی از واردات فاکتور هشت بی‌نیاز کند. از این رو حمایت از شرکت‌های داروسازی به ویژه شرکت‌های های‌تک، نقش مهمی در صرفه‌جویی ارزی، رشد این صنعت و آرامش‌خاطر بیماران دارد که باید مدنظر مسئولان متولی حوزه سلامت کشور قرار گیرد.

برچسب‌ها: