شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 14:26

مهار تورم، رشد تولید

رویکرد شرکت در مسیر تحقق شعار سال 1402 مهار تورم، رشد تولید

یکی از اولویت‌های اصلی و دغدغه‌های اساسی حکمرانی در کشور ما، بهبود و اصلاح وضعیت اقتصادی و معیشت مردم است. نامگذاری سال‌ها و انتخاب شعارهای اقتصادی در شانزده سال اخیر از سوی رهبر انقلاب اسلامی، نشان از فوریت و ضرورت مسئله اقتصاد برای کشور دارد. مسائلی از قبیل ارزش پول ملی، رونق تولید، افزایش صادرات غیر نفتی، پرهیز از واردات کالاهای غیرضروری، افزایش حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ده‌ها شاخص و موضوع اقتصادی دیگر به علت تأثیرات مستقیمی که بر زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه دارند، بسیار حائز اهمیت هستند. دشمن نیز با درک اهمیت مسئله اقتصاد، سال‌هاست توان خود را بر ضربه زدن به این بخش مهم متمرکز کرده و از ابزارهای مختلفی همچون تحریم و تلاش برای محدودسازی روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه، استفاده کرده است. در این جنگ سنگین اقتصادی، وزارت خزانه‌داری آمریکا به مکانی برای رصد و اعمال اقدامات محدود کننده اقتصادی،کارشکنی‌های مالی و هجمه‌های تحریمی علیه ملت ایران تبدیل شده است و دشمنان کشور به خصوص آمریکایی‌ها، در این سال‌ها تلاش کرده‌اند با تمرکز بیشتر بر حربه‌های اقتصادی به کشور و انقلاب ضربه بزنند. «جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصه‌های کار و فعّالیّت و فنّاوری در داخل کشور است؛ این جنگ واقعی است.” 1395/11/27 با این تفاصیل رویکرد اصلی شرکت در این حوزه ” رویکرد تحولی” تعریف می شود.

 

تبیین موضوع
همانطور که ذکر شد در مسیر تحقق شعار سال 1402، رویکرد اصلی شرکت سامان داروی هشتم “رویکرد تحولی” است.
رویکرد تحولی به شعار سال از این جهت حائز اهمیت است که مسئله تورم و عدم کفایت رشد تولید مسائل ریشه‌دار اقتصاد ایران هستند و منطقاً قرار نیست ادامه مسیر قبلی نتایج متفاوتی نسبت به گذشته به ارمغان آورد، بنابراین تحول لازمه رسیدن به رشد تولید و مهار تورم است. رهبر انقلاب دو ویژگی را برای تحول ذکر کرده‌اند که در سال جاری نصب العین فعالیتهای شرکت بوده است: اولاً در نگاه ایشان “تحوّل لزوماً یک حادثه‌ی دفعی نیست؛ گاهی تحوّل تدریجاً انجام می‌گیرد؛ بی‌صبری نباید کرد. اگر چنانچه هدف‌گیری و نشانه‌گیری درست انجام گرفته باشد و حرکت به معنای واقعی اتّفاق بیفتد، اگر چنانچه به هدفِ تحوّل هم دیر برسیم ایرادی ندارد؛ عمده این است که راه را برویم، حرکت را انجام بدهیم” . 1399/03/14 لذا ضروری است متناسب با اهمیت موضوع «مهار تورم و رشد تولید» برنامه‌ریزی و بر اساس آن عمل کرد و از اقدامات شتاب‌زده و شکلی که منافع اندک کوتاه‌مدت و مضرات قابل‌توجه در بلندمدت خواهد داشت، خودداری نمود.
ثانیاً بر اساس نظر ایشان “تحوّل صحیح احتیاج دارد به پشتوانه‌ی فکری؛ یعنی هر حرکت بی‌پشتوانه‌ی فکری را نمی‌شود تحوّل دانست” 1399/03/14 لذا ضروری است از تمسک به نسخه‌های بدون پشتوانه نظری و نیز اشتباهات قبلی پرهیز کرد و فرصت خطیر فعلی را با آزمون‌وخطا ضایع نکرد.

 

رویکردهای اصلی شرکت سامان داروی هشتم در مسیر تحقق شعار سال به شرح زیر است :

1 - رویکرد بهبود فرایند تصمیم گیری و اجرا در سازمان
2 - رویکرد شایسته محوری و شایسته سالاری
3 - رویکرد شناسایی توانمندی های شرکا و شایستگی های محوری آنان و شبکه یادگیری و مهارت
4 - رویکرد تسهیم منافع راهبردی
5 - رویکرد تخصیص بهینه منابع آموزشی، نرم افزاری و سخت افزاری به کارکنان
6 - رویکرد بومی سازی دانش تولید داروهای نوترکیب و ایجاد ارزش افزوده در حوزه های علمی و اقتصادی کشور
7 - رویکرد یکپارچه سازی سیستم های نرم افزاری مدیریت اطلاعات شرکت
8 - رویکرد توسعه قابلیت های اساسی سازمان
9 - رویکرد دیدگاه مبتنی بر منابع (Resource Base View)
10 - رویکرد تولید محصول سالم ، ایمن و پاک
11 - رویکرد تولید محصولات تخصصی با توجه به نیاز جامعه
12 - رویکرد مشارکت با شرکتهای دانش بنیان در خصوص تولید محصولات جدید دارویی نوترکیب

سایر الزامات و اقدامات عمومی در سطح کشور و انتظارات :

- برای تبیین این موضوع سوال اصلی اول اینست که رشد تولید چگونه حاصل می‌شود؟

یکی از مواردی که رهبر انقلاب در بیانات خود مطرح کردند، بحث رشد تولید بوده و ایشان سال‌های سال بر افزایش تولید داخلی تاکید کرده‌اند، اما تولید برای رشد به موارد متعددی نیاز دارد که به صورت کوتاه به بعضی از آن اشاره می شود:

1 - حمایت از تولید داخلی
2 - الگوی تولید متناسب با آمایش سرزمین
3 - اصلاح قانون و پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد
4 - تأمین مالی تولید

- سوال اصلی دوم اینکه مهار تورم چگونه حاصل می شود :

پاسخ این سوال بسیار مفصل بوده و صرفا به بخشی از آن اشاره می شود:

1 - مولدسازی در اقتصاد
2 - سرمایه گذاری خارجی و ورود ارز به کشور
3 - جدا کردن بودجه ریالی از بودجه ارزی
4 - ثبات هزینه‌های تولید
5 - اصلاح سیاست‌های پولی
6 - تنظیم بازار
7 - نوسازی صنایع

اولویت بندی ها و رویکردهای مطرح شده با الهام از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوع مهار تورم و رشد تولید نگاشته شده اند و شرکت سامان داروی هشتم با تدوین و جاری سازی این رویکردها سعی دارد به سهم خود در این مهم تاثیرگذار باشد. اجرای “رویکرد تحولی” به عنوان رویکرد اصلی و راهبردی شرکت که در تناسب کامل با مفهوم دانش بنیانی است، چشم انداز توسعه پایدار و حرکت در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی را ترسیم می کند و امید است شرکت سامان داروی هشتم بتواند با جاری سازی این رویکرد، نقش خود را در انجام مسئولیتهای اجتماعی و امنیت درمان بخوبی ایفا نماید.